fredag 16 mars 2012

Nya upplevelser

Vi åkte för att möta upp pappa o Co i staden Allaopuza där de hade övernattat. De hade åkt dit med en båt men jag och Peter tog tåg. Indiska tåg är roliga och annorlunda men väldigt trevliga. Det går runt försäljare som säljer olika typer av chai, mat, tidningar etc. Indierna är mycket nyfikna och frågar gärna vart man kommer ifrån och vart man är på väg.

Väl framme kom vi alla överens om att ta oss lite mer norr eftersom vi hade hört talas om en fin vit strand.
Att komma överens är svårare än vad man kan tänka sig. 6 olika starka viljor... Men efter några dagar tillsammans har vi kommit fram till att gemensamma beslut måste tas när man är utvilad och mätt. Annars blir det kaos. Big kaos.
Iallafall överens var vi idag och in i två tuktuks som skulle köra oss till paradisstranden och även visa oss olika övernattningsställen.
Det första stället vi åkte till var vi alla väldigt pessimistiska inför, då vi kom typ till en hage med en massa kor. Detta skulle dock bli det bästa boendet hittills! Precis på stranden under kokospalmer fann vi ett så kallat homestay där man bor "hemma hos", eller nästan. Hälften av oss fick bo hos paret Austin som hade en jättefin trädgård med hängmattor och rena rum. Andra hälften bodde hos killen Anno och hans familj. Båda ställena låg precis vid stranden och vi blev så upp-passade! De lagade supergod autentisk Kerala-mat på kvällarna och jag fick specialveg! På morgonen åt vi typisk indisk frukost, som var typ curry med risbröd. Kul och gott! Anno klättrade upp i palmerna åt oss och hämtade ned kokosnötter som vi drack. Det kallar jag service.

Här stannade vi i två dygn för att sedan ta tåget tillbaka till Varkala eftersom Dan behövde ta sig mot flygplatsen. Han åkte inatt.

Vi har även hunnit med lite shopping inne i Allapuza city. Galet var det där. Så fruktansvärt mycket avgaser, ljud och hetsiga försäljare. Fick bra tips av Anno på homestayet om hur man gör en perfekt indisk curry, så jag har köpt en massa roliga kryddor nu.

Har även fått till lite morgonyoga på stranden och några fina löpturer. Har varit bra att haft Dan med mig på dessa. Känns lite sådär att springa runt själv om det inte är på stranden.
Igår fick jag dock en helt fantastisk morgonlöptur på egen hand. Jag hade tappat min ena flipflop i en tuktuk-tur och jag tänkte ge mig 17 på att hitta den. Så jag tog mig ut tidigt som attan och sprang längs vägen. Det var mitt när alla barn skulle till skolan och de hejade, vinkade och sprang med en bit. Det var så kul att springa att jag tappade tiden och varför jag gett mig ut. Jag hittade dock skon på hemvägen.

Just nu ligger jag på stranden och dricker läsk. Har mått lite sådär sen igår, men jag tror att det beror på överdos av chili.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar