Follow by Email

tisdag 17 april 2012

Backträning

Årets första backpass gjordes igår med Itrims löparskola i en lång och ganska brant backe på Långholmen. Vi hade vädret med oss och det kändes underbart att bli bländad av kvällssolen, som tom värmde lite.
Backen som vi hittade var kanske 200 m lång, brant i början och lite mer flack på slutet.

Passet såg ut så här:

-10-15 min uppvärmning. Lätt löpning. Vi sprang från Rålis, över Västerbron bort mot Reimersholme.
-Stretch innan backarna.
-1:a backen tar man det lugnt. Jogga lätt uppför och känn efter hur det känns.
2:a backen ganska lugnt den med
3:e-5:e backen kan du våga springa lite fortare
- efter det 3 st intervaller, dock bara halva backen eller ev 2 tredjedelar då du spurtar upp för backen.
-avsluta med nedjoggning 10 min
-stretch

Vi körde lite styrka efter med en bål- och balansövning, dips och några plankor.
Superbra sprunget alla ni som var med!

Kom ihåg; tiden går fort. Nu är man "mitt i säsongen" och gör gärna passet en gång till på egen hand, ett distanspass alternativ 1-2 Itrimpass. Allt för att nå målet ni satt upp. Jag tror på er!!!

Hör av er om ni har några frågor!

Pigga löpare på vägen hem (!!!) från ett tufft backpass. 


Lite kuriosa om backträning:
Backträning är en extremt effektiv träningsform som snabbt kan göra dig till en bättre löpare. När du kämpar dig uppför mot tyngdkraften tvingas du att utveckla en hel del kraft för att komma framåt. Det innebär att du bl.a. aktiverar sätet, vaderna och baklåren mer när du skjuter ifrån löpsteget, och du tvingas samtidigt spänna musklerna i ryggen och magen för att hålla en bra teknik och för att kraften från avstampet ska ge kroppen en skjuts framåt.Dessutom tränas koordinationen i samband med avstampet, vilket gör att du blispänstigare – dvs. senorna blir mer elastiska och kan utveckla mer rörelseenergi.

Starkare ben-, mag- och ryggmuskler, samt bättre spänst, leder i sin tur till bättre löpekonomi. Det innebär att steglängden, stegfrekvensen, och därmed hastigheten, ökar med en given puls.
(källa: Aktiv träning)

Själv tycker jag att det är himla bra för det blir naturliga intervaller och man behöver inte tänka så mycket. Bara ta sig upp...

2 kommentarer:

  1. Tack för ännu ett bra pass, nu får man slå om till hårdträning så man kan göra ett bra lopp i sommar! Vad är planen för nästa vecka? Kul att ha något att se fram emot. :)

    SvaraRadera
  2. Tack själv! Ja, klart du skall satsa på bra lopp! Nästa vecka blir det distanslöpning och korta intervaller. Vi ses!

    SvaraRadera