fredag 6 april 2012

Passa 1 med löparskolan 26 mars- Fartlek!

Fartlek är en löpträning där löparen springer en sträcka i varierande fart, från lättare jogg till snabbare löpning. Tanken är att löparen själv utifrån sin egen känsla, lust och naturens skiftningar bestämmer hur fort han/hon springer de olika delavsnitten av en sträcka. Fartlek är ett utmärkt sätt att kombinera löpglädje med den träningseffekt man vill uppnå.
Jag har skrivit ner hur vi gjorde när vi tränade men vill du göra ett fartlekspass så kan du göra lite som du vill!

Uppvärmning 5-10 min jogg
Löpskolning- hitta en liten plätt gärna med lite mjukare underlag där du kan springa fram och tillbaka
-Hälkick  (Spring framåt och ”kicka” dig i baken med växelvis ben. Luta dig svagt framåt med överkroppen)
-"Konstapeln" (jogga lätt framåt med stäckt knä, kroppen rak)
-Låga knälyft (tänk på hållningen, använd armarna)
-Små jämnfotahopp (hoppa med vristerna

Fartlekspasset
-1 min lite snabbare löpning
-2 min lite snabbare löpning
-1 min lite snabbare löpning
-spring mellan några lýckstrolpar. Spring snabbt fram till nästa lyckstolpe. Stanna och räkna till 15 och sen fram till nästa. Upprepa 5-8 ggr
-2 min lite snabbare löpning.
-Spring i lite högre fart till nästa parkbänk. Upprepa 3 ggr.

Avsluta med 5 min nedjoggning och stretch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar