fredag 13 april 2012

Hur tränar man när man inte har tid?

Det absolut bästa med löpning är att det är så lätt att få till! Det går inte att inte få till ett löppass skulle man kunna säga. I onsdags var jag uppe med tuppen 05.00 och visste att jag inte skulle komma hemm förrän vid halv 11 på kvällen och jag ville verkligen få in träning nånstans däremellan. Eftersom det tar mig ca 40 min att åka kommunalt till jobbet, det är ca 7,5 km så bestämde jag mig för att även om det var väldigt tidigt, springa till jobbet. Nu är det ju ljust kl 05.30 så det är lätt att vakna. Ja, jag var trött såklart när klockan ringde men otroligt nöjd när jag kom till jobbet, färdigtränad 06.25! Det tog precis lika lång tid som att sitta på buss och tunnelbana.

Som sagt transportlöpning är kanon! När jag tränade för maraton för något år sen så behövde jag ju få in ca 7-10 mil i veckan och det är ju nånstans runt 7-10 h i veckan och ibland kunde det vara klurigt att få till så mycket extra tid. Det löste jag med att jag sprang till och från saker. Har tex en kär vän som bor i Skogås. Det är 2,2 mil Fridhemsplan-Skogås. Då sprang jag hem till henne när vi skulle ses. En gång sprang jag hem från en födelsedagsfest (jag hade inte löpartightsen på mig på festen...hihi), en annan gång släppte min man av mig 1 mil hemifrån när vi var på väg hem från Göteborg. Jag brukade oxå springa på lunchen och passade på att springa och göra ärenden.

Du kanske inte är just nu att du orkar springa runt så mycket, men passa på att planera in löpning på detta sätt om du känner att du har ont om tid. Orkar man inte springa hela vägen nånstans så är det ju inget som hindrar en att hoppa på tåget. Så kanske man har fått till iallafall 20 min löpning.
Jag har en himla bra löparryggsäck som jag springer runt med. Där har jag ombyte, smink, plånbok etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar