torsdag 25 oktober 2012

Puls

Idag har jag varit på utbildning med jobbet om vårt nya träningssystem Activio som är att man tränar i vår cirkel med ett pulsband. Det är kanon. Att träna och ha koll på sin puls är ett superbra verktyg till att träna "rätt". Jag brukar alltid springa med mitt pulsband och använder olika pulszoner till olika träningspass. Jag följer även förbättringen av min vilopuls. Vilopulsen sjunker ju bättre kondition du har, dvs ju starkare hjärta du har. Är man på väg att bli sjuk så brukar detta visa sig på vilopulsen. Om jag har 10 slag högre vilopuls än jag brukar ha, avstår jag helt från träning. Enkelt sätt att kolla av!
Maxpulsen däremot är medfödd och sjunker med åldern. Den kan man räkna ut med formeln 226-åldern. Min är dock lite lägre. Tror att den är ca 189. Min vilopuls är kanske 50 idag, har haft lägre när jag varit bättre tränad.
Tyvärr är just nu mitt pulsband till min träningsklocka spårlöst försvunnen. Jobbigt när man inte använt på 8 månader och förmodligen har lagt det på ett himla bra och säkert ställe. Sen har jag ju flyttat under tiden så jag har ingen aning om vart det är. Trist! Måste nog investera i ett nytt, som dessvärre kostar 750 spänn.
Ingen som har en pulsklocka att sälja?

Just nu kör jag i och för sig endast distansträning och lunkar mina 7-10 km 3 ggr/v. Än så länge i veckan har jag kört 2 pass då dagens träning blev 7,6 km runt Riddarfjärden. Det är många vanor som raderats och glömts bort denna tid utan träning och tänkte inte alls på hur känslig jag är för att springa efter jag tränat. 2 h efter min lunch, som var en stoooor tonfisksallad tänkte jag skulle vara lagom, men jag mådde illa under passet. 3 h minst minns jag att det måste vara emellan. Springer bäst på mer fastande mage. Det är så obehagligt att springa mätt och att må illa. Annat är det med styrketräning, då funkar 1,5-2 h kanon!

Vad kallt det var förresten idag! Bjuder på en varm bild från mitt favvoställe Nice. Enda gången jag sprungit under denna 8-månaders paus var under min semester där i juli. Det jag orkade då var 5 km morgonlöpning längs havet vilket är helt underbart. Längtar dit! Det är ju även i Nice som jag gjort en mara. Ett jättebra lopp som går nu i mitten av november emellan Nice och Cannes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar