tisdag 8 november 2011

Intervallträning

Hej!

Ny vecka, nya tag! Jag gillar måndagar. De är då man skapar förutsättnigarna för en bra vecka.

Igår var jag och hade löparskola med kunder från Itrim i Haninge. Jag har fått äran att träna några löparbitna kunder därifrån 4 gånger. Igår var min sista gång. Tanken med löparskolan var att de skulle få pröva på lite olika träningsupplägg. Vi har kört både praktiskt med bl a kortintervall, löpskolning, löpteknink, backlöpning och även en föreläsning. Igår stod det långintervall på schemat.
Vi värmde upp och körde lite löpskolning för att sedan köra 4 x 4 min med 1 min vila emellan. De är så duktiga!

Ni som inte riktigt har koll på vad intervallträning är så är det att man ger allt eller lite mer än vad man vanligt brukar, men i kortare stunder. Intervallträning är jättebra träning för ditt hjärta (det är i och för sig all konditionsträning) och kan hjälpa dig att bli en snabbare löpare. Jag tror även att det kan vara bra att man tidigt börjar lägga in intervaller i sin träning för att våga testa på att springa snabbare.
Däremot finns det ingen anledning att tro att man alltid måste springa jättehårt för att det skall var bra...


                                                                   Duktiga löpare!
   
                                                            Itrim i Haninge vid Rudsjöterassen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar