Follow by Email

söndag 6 november 2011

Veckoplanering

En bra träningsvecka har det varit som har sett ut så här:

Måndag: 8 km distanslöpning
Tisdag: Styrka
Onsdag: 7,5 km till jobbet på morgon och 7,5 km från jobbet på kvällen
Torsdag: Löpskolning och kordinationslopp
Fredag: Lätt styrka och stretch
Lördag: Intervaller, 3/2/1 x 3
Söndag: Vila (som jag just nu bestämde att jag behöver)

Totalt: ca 40 km

Känner mig bra i kroppen, men igår gjorde jag en comeback som servitris på restaurang Stolen, där jag jobbat innan. Alltså jag säger då det; man kan inte bli en idrottsstjärna och servera! Skulle aldrig orka servera 8 h efter ett styrkepass eller köra ett hårt löppass morgonen efter en hektisk lördagskväll. Eller så skulle jag det om jag jobbade lite mer och kom in i det. Kände igår att mina handleder inte är vana att bära så tungt. Jag tror nog att det jobbigaste för mig är att jag inte är van att jobba till ett på natten och gå och lägga mig kl 02.00. Känner mig typ bakis...

Igår efter träningen med Spårvägens fick jag mitt nya träningsschema av Anders. Det är inte så olikt från hur de senaste veckorna sett ut. Lite mindre styrka dock tyckte han att jag skulle göra och alltid 5 löppas i veckan. 1 vilodag ; )
De 5 löppassen skall vara 2 distanspass på ca 8 km, 1 långpass på 15 km, 1 långintervallpass och 1 löpskolningspass.
Jag blev lite extra glad att jag får fortsätta med mina styrkeövningar som chins, handstående etc. Det var några få saker som jag skall undvika dock...

Så här kan en vecka se ut:

Måndag: Alternativ träning, tex crosstraining, lätt jogg, promenad
Tisdag: Distans 40 min och styrka
Onsdag: Lite längre distans, ca 45 min
Torsdag: Löpskolning och kordinationslopp + ev lite styrka efter
Fredag: vila!
Lördag: långintervall
Söndag: Långpass, 15 km

Jag kommer även få börja göra en del fotträning med gummiband och skall värma upp mina styrkepass med hopprepsträning där jag fokuserar på att hoppa med vrister, i 1 min åt gången.
Han gav mig också tipset att jag kan möblera om i schemat att ändå försöka ha balans mellan lättare och tuffare pass. Jag har nog gjort det innan och hetsat ihop de tuffa passen, så det är bra att jag får ta det lugnare. Skall nu köra detta schema i några veckor, sen blir det en lugnare vecka för att sedan höja ytterligare. Spännande!
Det är ju helt fantastiskt bra när någon säger till en vad man skall göra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar