söndag 18 december 2011

4e advent och en halvmara på de´

Söndagar skall ju vara lite längre distans på schemat och efter en misslyckat pass förra söndagen då jag var tvungen att skylla på att det var för mörkt, hade jag bestämt mig för att ge mig ut tidigt idag. Minst 15 km skulle jag göra. Rustade mig för kylan ute eftersom det just då snöade flingor stora som 5-kronor. Tog rutten över Aspudden, Vinterviken, öven Essingen och över till Kungsholmen och tänkte springa hem över Hornstull efter det, men mina ben var pigga så jag forsatte kursen bort till T-centralen och via söder och slutligen över Årstabron och hem mot Älvsjö. Haha! Det blev en halvmara! Stoppade klockan på 22,35 km och hade gjort halvmaran på ca 2 h, så det var inget ös direkt i steget, men å andra sidan är ju inte det här tävling utan träning. Så gött, inget ont i kroppen, inga stela ben eller baksida lår som gnisslade. Bara pigga fräscha löparmuskler! Var ju nog två månader sen jag gjorde ett pass över 20 km, men det har ju blivit ganska många runt 12-15 km så det har väl hjälpt.
Hade ingen dryck med mig, men 2 små druvsocker som jag stoppade i mig efter 1 mil och jag klarade mig bra på det. Var lite stum i benen efter kanske 19 km och då hade jag behövt lite socker eller nåt, men då var jag ju nästan hemma... Känner att jag blivit en bättre löpare på de senaste månaderna och, peppar peppar, har jag inte ont någonstans just nu utan känner mig stark!
När jag kom hem hade finaste Peter lagat en god middag till mig med torsk och massa ångade grönsaker.  Det var så gott och precis vad jag var sugen på. Gott med det söta från ångade morötter, rödbetor och ärtor. Det livet skulle jag kunna ha, någon som fixade mat till mig varje dag ; )

Veckan har sammanlagt blivit 65 km, vilket är riktigt bra för att vara mig! Nästa vecka bjuder på mycket löpning, hade tänkt ta en lite lungare vecka över jul, men hej, då är man ju ledig och har tid att springa! Så jag lägger in en lite lättare vecka efter nyår, då jag vet att det kommer vara mycket på jobbet och så.

Den andra braiga fördelen med att springa långpass, förutom att det är kul, är att man kan moffa lussekatter och pepparkakor efter. Det skall jag göra ikväll då jag skall på adventsmys hos några vänner. Yummi yummi!
Förresten är det någon som vill göra långpass på söndagar, allt emellan 15-30 km i nånstans 5.30-6.00-fart så hör av er här på bloggen.

Glad 4e advent på er! Glöm inte planera er kommande träningsvecka ; )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar