torsdag 8 december 2011

Tröskelpass

Idag har jag varit på utbildning om "emotionellt ätande". Intressant dag men det slutade kl 17 så jag hann inte till träningen idag. Hade förvarnat min tränare om detta och vi pratade under dagen vad jag kunde göra. Det var tröskelpass på schemat idag. Har aldrig kört det innan och ordet tröskel låter ju jättejobbigt! Jag googlade och fick fram infon: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Intervallträning

Anders, tränaren ville jag skulle värma upp 20 min och sen köra 15 min tröskel i ett tempo snabbare än distanstempo men ändå inte så fort som önskat tävllingstempo. Han vill att man springer på känsla så att man lär sig känna in vad sin "tröskel" är. Man skall ju såklart bli flåsig men inte för mycket slit och ingen mjölksyra. Känslan när man gjort sina 15 min skall vara att man skulle ha orkat ett tag till.

Jag tog mig till Sats för att köra passet på löpband. Det är ju så satans halt ute idag och drattade två gånger idag på min morgonpromenad till utbildningen i Hornstull.
Värmde upp mina 15 min i 5.30-tempo och därefter körde jag mina 15 min "tröskel". Jag hade bestämt mig att jag skulle orka hålla nånstans runt 4.00-tempo och när jag stannade klockan låg jag mellan 3.57-4.08 och min snittpuls under dessa 15 min var 177 så det måste ju räknas som tröskel. Som jag skrev innan så skall man ju inte kolla på puls då men jag ville ända ha lite koll... Det borde ju vara nästan 90 % av min maxpuls, om man räknar min maxpuls som 196 (210- 1/2 åldern). Tror jag dock ligger lite högre. Kom inte ihåg exakt vad jag hade när jag gjorde ett maxpulstest sist.
Det kändes bra, jobbigt medn fortfarande överkomligt. Jag vet inte vart det är jobbigast. Fick ingen mjölksyra och kände mig pigg i benen. Tror att det är pulsen som är jobbig, att orka hålla den pulsen under en längre stund än när man kör intervall.

Avslutade med att göra 25 chins. Nej, inte på en gång utan set om 4. Stod på händer emellan och avslutade med lite brygga och skön stretch.
Imorgon är det fredag och vila!

Take care!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar